Trwa ładowanie proszę czekać ...

Zakup używanego samochodu na gaz

17 listopada 2016

Wraz z zakupem auta używanego z instalacją LPG należy pamiętać, że to pojazd znajdujący się już od kilu lat w użyciu. W związku z tym musimy być przygotowani na to ze koszty jego utrzymania mogą okazać się większe niż auta napędzanego tylko benzyną. Pojazdy z instalacją gazową cechują się tym, że ze względu na modyfikację paliwa silnik ulegają szybszemu zużyciu, a także pojazdy takie są najczęściej mocniej eksploatowane, przez co musimy się liczyć, że po zakupie będziemy musieli wymienić niektóre elementy w przypadku, gdy ich zużycie jest już znaczne i może zagrażać sprawności pojazdu i naszemu bezpieczeństwu.

Jednak możemy tego użyć w celu zbicia ceny podczas negocjacji ze sprzedającym. Należy też pamiętać, że instalacje gazowe wymagają odpowiednich dokumentów i wpisu do dowodu rejestracyjnego o montażu instalacji gazowej. Dokumentem wymaganym do tego abyśmy mogli poruszać się pojazdem z instalacją gazową jest dokument potwierdzający homologację i certyfikat ważności zbiornika. Certyfikat ten jest ważny przez 10 lat od produkcji zbiornika, a następnie może być przedłużony o kolejne dziesięć lat po odpowiedniej kontroli. Standardowy czas użytkowania takiego zbiornika to 20 lat, jednak producent może ustalić krótszy czas eksploatowania. Proces legalizacji butli kształtuje się na poziomie około 300 złotych, natomiast zakup i montaż nowego zbiornika nie powinien przekroczyć pół tysiąca.

Jeśli jesteśmy świadomi wszystkich konsekwencji związanych z wyborem samochodu napędzanego tego rodzaju paliwem i decydujemy się na jego zakup koniecznością jest długa jazda próbna. Jazda, która na odcinku przynajmniej kilkunastu kilometrów pozwoli nam na sprawdzenie jak zachowuje się pojazd na całej szerokości przedziału pracy silnika. Podczas testu będziemy mogli ustalić czy w pojeździe nie wyczuwamy zapachu gazu świadczącego o nieszczelności instalacji bądź zużyciu listwy wtryskiwaczy. Ponadto jesteśmy w stanie zweryfikować czy samochód nie ma spadków mocy, silnik pracuje równo, auto nie szarpie oraz czy nie ma odciętego dopływu gazu. Każdy z tych symptomów może świadczyć o usterce, która będzie nas kosztować kilkaset złotych. Co więcej jesteśmy w stanie sprawdzić pracę z taką instalacją oraz jak następuje zmiana z jednego rodzaju paliwa na drugi. Zawsze też należy zajrzeć pod maskę, to w dużym stopniu pozwala ocenić czy instalacja została fachowo wykonana.

Po kupnie samochodu napędzanego gazem trzeba uwzględnić dodatkowo koszty wynikające z kontroli instalacji, regularnej wymiany filtrów fazy lotnej i ciekłej oraz elementów układu zapłonowego. Jednak, jeżeli pokonujemy wiele kilometrów wszystkie te dodatkowe koszty nadal okazują się mniejsze niż w przypadku pojazdów napędzanych tylko benzyną.