Trwa ładowanie proszę czekać ...

Zakup używanego auta - kontrola podstawowych elementów

17 listopada 2016

W Polsce w dzisiejszych realiach wielu ludzi decyduje się na kupno samochodu używanego. Podczas zakupu takiego pojazdu należy jednak pamiętać o podjęciu pewnych kroków przy jego zakupie. Należy pamiętać, że samochód taki nie jest już produktem nowym, a w konsekwencji jego wygląd może nie iść w parze ze sprawnością techniczną. Istnieją jednak sposoby, które pozwolą każdemu kupującemu, nawet nieposiadającemu dużej wiedzy o mechanice pojazdów, ocenić czy warto dany pojazd kupić.
Pierwsze, od czego zaczynamy sprawdzanie pojazdu to podniesienie maski, jest to prozaiczna czynność, jednak pozwala nam na wstępne określenie jak właściciel obchodził się z pojazdem.

Zaczynamy od przyjrzenia się akumulatorowi, sprawdzamy czy nie mają miejsca wycieki lub osady z kwasu. Następnym krokiem jest sprawdzenie układu chłodzącego, szukamy śladów po czynniku chłodzącym. Jeśli zauważymy zacieki świadczące, że układ chłodniczy jest nieszczelny, trzeba wziąć pod uwagę możliwość, że będziemy musieli dokonać odpowiednich napraw. Może się to wiązać z koniecznością wymienienia uszkodzonych elementów, takich jak chłodnica czy pompa. Warto też przyjrzeć się silnikowi od spodu, to najlepszy sposób na zlokalizowanie wycieków oleju oraz na ocenę stanu dolnej części silnika, półosi, skrzyni biegów i mostów.

Jeśli dokonaliśmy już powyższych oględzin, przejdźmy do sprawdzenia stanu oleju. Jeśli stan oleju jest niski i nie zlokalizowaliśmy jego przecieków może to świadczyć o pobieraniu oleju przez silnik, można to potwierdzić, jeśli po uruchomieniu silnika z rury wydechowej wydobywa się niebieskawy dym o intensywnym zapachu, natomiast, jeżeli jest brudny oznacza to, że był wymieniany dawno temu. Następnie sprawdzamy jak wygląda sytuacja pod korkiem wlewu oleju, jeśli jest tam nagar lub czarna maź, oznacza to, że samochód był niewłaściwie eksploatowany.

Kolejny krok sprawdzania samochodu to jego uruchomienie na zimnym silniku, to wtedy możemy sprawdzić kondycję akumulatora i układu zapłonowego, ponadto po uruchomieniu silnika sprawdzamy, czy wszystkie kontrolki ostrzegawcze zgasły, jeśli któraś nadal się świeci może oznaczać to problem z silnikiem, jednak bez pełnej diagnozy nie będziemy w stanie określić jak poważny jest to problem. Ostatnią rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę jest to czy silnik był w jakikolwiek sposób modyfikowany. Modyfikacje mogą świadczyć o użytkowaniu samochodu w ekstremalnych warunkach. Dodatkowo nieumiejętny tuning może prowadzić do wielu problemów z pojazdem w późniejszym użytkowaniu a także wiązać się z niedostępnością niestandardowych części.